Home » Blog » Bewust kiezen » Dit doet een opruimcoach
Wat doet een opruimcoach en wat is het resultaat?

Dit doet een opruimcoach

door | 17 jun, 2020 | Bewust kiezen

Je kent het wel: je zit op een feestje naast iemand die je niet zo goed kent en onherroepelijk komt de vraag: ‘En wat voor werk doe je?’ Ik denk dan altijd: ‘Leuke vraag, heb je even?’. Officieel heet mijn functie: professional organizer. Deze Engelse titel dekt de lading het best. Maar ik ben nou eenmaal Nederlandse en de term is redelijk onbekend, waardoor ik er altijd ‘opruimcoach’ aan toevoeg. Er volgt een stilte. Je hoort de hersenen kraken. Dan gaat er een licht aan: ‘Dus jij kunt heel goed opruimen!?’ Of: ‘Oh, je mag best een keer bij mij opruimen hoor, haha!’ En daar gaat het al mis ?

 

Doel

Een opruimcoach kan niet per se heel goed opruimen, net zoals een voetbalcoach niet per se heel goed kan voetballen. Wel kan een opruimcoach goed overzicht creëren en mensen helpen bij het maken van keuzes en het organiseren van hun huis. Een opruimcoach staat dus altijd naast de klant en gaat niet zelf opruimen.

Daarmee kan ik meteen ‘vooroordeel 2’ tackelen: het hoogste doel van een opruimcoach is NIET dat elk huis er strak en onpersoonlijk uitziet. Sterker nog, opruimen is (bijna) nooit een doel op zich. Het gaat om het efféct van een opgeruimd huis: tijd, rust en ruimte voor de bewoners in een omgeving waar zij zich prettig voelen. Dat de spullen in huis ten dienste staan aan de bewoners in plaats van andersom.

 

Redenen

De redenen om een opruimcoach in te schakelen zijn heel divers:

–          Verandering in omstandigheden: je gaat verhuizen waarvoor je alle spullen moet uitzoeken en inpakken. Of je moet na het overlijden van een naaste het huis leeghalen en alle spullen uitzoeken en sorteren.

–          Medische aanleiding: jouw huis moet bijvoorbeeld rolstoeltoegankelijk worden, of anders ingericht worden doordat je een visuele beperking hebt.

–          Psychische oorzaak: je hebt ondersteuning nodig bij opruimen doordat je bijvoorbeeld autisme of AD(H)D hebt

–          Door ingrijpende gebeurtenissen ben je tijdelijk het overzicht kwijt geraakt en heb je hulp nodig om weer grip op de spullen en het huishouden te krijgen

–          Je hebt nooit geleerd hoe je moet opruimen en naarmate de jaren vorderen heb je steeds meer moeite om het overzicht te bewaren en zie je door de bomen het bos niet meer.

–          Je huis is onveilig geworden door de hoeveelheid spullen die je in je huis hebt verzameld.

Ook bij vragen over het organiseren van administratie (op papier en online) en van tijd (agenda en taken) kan een opruimcoach heel goed helpen!

 

Coaching

Een opruimcoach gaat samen met jou in jouw huis aan de slag om de doelen die jij voor ogen hebt te formuleren en te behalen. Net zoals de redenen om een opruimcoach in te schakelen heel divers zijn, geldt dat natuurlijk ook voor de doelen.  Toch gaat het bijna altijd over het krijgen van overzicht waardoor er rust en ruimte ontstaat, zowel in huis als in je hoofd. Daarom zal een opruimcoach eerst vragen naar waar je tegenaan loopt. Waar ben je niet tevreden mee en wat lukt er wel goed? Wat is jouw gewenste situatie, waar wil je naartoe werken? Wat heb je nodig om daar te komen? Vervolgens gaat de opruimcoach samen met jou bepalen waar jullie het beste kunnen beginnen. Dat zal (bijna) altijd een plek zijn waar je dagelijks komt. Daar is het maken van keuzes namelijk gemakkelijker en geniet je ook direct dagelijks van het positieve resultaat.

De opruimcoach legt jou een eenvoudige methode uit en samen gaan jullie aan de slag. Jij maakt de keuzes en de coach bewaart het overzicht, houdt je gefocust en helpt je bij het maken van moeilijke keuzes door het stellen van de juiste vragen. Daarna helpt de coach je bij het slim en handig organiseren van je spullen, zodat alles een vaste plek krijgt en het overzichtelijk blijft. Na de werkafspraak, die meestal drie uur duurt, is de eerste opruimklus helemaal afgerond en kun je verder met de dingen die naast opruimen nog meer op jouw programma staan ?.

 

Kiezen

Jij maakt dus de keuzes. Jij bepaalt of je iets wilt bewaren of niet en waar het dan wilt bewaren. Dat klinkt eenvoudig, maar dat is het vaak helemaal niet. Spullen hebben herinneringen, roepen emoties op. Je zult misschien rouw en verdriet ervaren als je afscheid neemt van spullen die je herinneren aan overleden geliefden, ex-geliefden of aan een handicap waardoor je niet meer in staat bent om die spullen te gebruiken.

Ook is kiezen voor veel mensen in zichzelf vermoeiend, doordat er allerlei denkprocessen op gang komen. Gedachten als: ‘Stel dat ik het ooit nog nodig heb?’ ‘Ik kan dat vast nog weleens gebruiken.’ ‘Aan wie moet ik het dan geven?’ ‘Het was zo duur, dan is het toch zonde om het weg te gooien?’ ‘Waar wil ik het dan bewaren?’ vragen om een antwoord. Het is dus ook niet zo gek dat een werkafspraak ‘maar’ drie uur duurt; langer houdt een gemiddeld mens het niet vol!

De opruimcoach helpt je bij de keuzes die je erg moeilijk vindt en stelt je vragen zoals: ‘Hoe vaak gebruik je het?’ ‘Zit het lekker?’ ‘Heb je het nodig?’ ‘Heb je er een goede plek voor?’ ‘Word je er blij van?’

 

Traject

Hoe lang een traject duurt en hoe vaak een opruimcoach komt om het doel te bereiken is afhankelijk van jouw doel en de startsituatie. Als je heel veel spullen hebt en een hoog doel stelt, zal het langer duren dan wanneer je niet zo veel spullen hebt.

Een aspect dat minstens net zo belangrijk is, is de snelheid waarmee je keuzes maakt. Daarin is ieder mens anders en het verschilt ook weer per soort ruimte en soort spullen. Over spullen die veel herinneringen en emoties omhoog halen, zul je waarschijnlijk minder snel een beslissing kunnen nemen dan over spullen die vooral praktisch zijn.

Overigens is het goed mogelijk dat je de smaak te pakken krijgt en besluit om zelfstandig door te gaan met de aangereikte methode. Helemaal top! Go for it ??

 

Hulp

Als je na het lezen van dit artikel denkt dat een opruimcoach jou zou kunnen helpen, ga dan eens op zoek naar een opruimcoach bij jou in de buurt. Dat kan heel gemakkelijk via de website van de Nederlandse Beroepsvereniging voor Professional Organizers, de NBPO.

Of kijk eens rond op mijn website. Ik woon in Zwolle, maar vind het geen probleem om een eindje te rijden. Laat hier je gegevens achter, dan bel ik je om een vrijblijvende kennismakingsafspraak te maken!

 

P.S. Kijk ook eens bij mijn online trainingen! Zo leer je opruimen in je eigen tijd en tempo en ben je niet afhankelijk van de afstand tot Zwolle ?

 

Groetjes! ??

Esther

Over Esther de Boer

Met respect, positiviteit en humor help ik je graag door het mooie proces van opruimen en organiseren heen!

Gerelateerde artikelen

0 Reacties

Verzend een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin