Het raakt me weer, juist nu alles mee moet naar ons nieuwe huis, hoeveel dozen ik nodig heb voor onze spullen. Waarom denk ik toch dat ik zoveel spullen nodig heb? De meeste spullen die ik heb zijn luxe. Echt niet van levensbelang, zoals een enorme berg boeken of een kast vol kleding. Het is nog niet zo heel lang geleden dat men maar 2 setjes kleding had: één voor doordeweeks en één voor zondag. Was men daardoor toen minder gelukkig? Ik vraag het me af…

Minder spullen, minder dozen

Zonder in de ‘vroeger was alles beter’-valkuil te willen stappen – want dat was het niet!- was het in ieder geval een stuk eenvoudiger om te verhuizen. Dat valt niet te ontkennen. Minder spullen, minder dozen, sneller verhuizen. Van allerlei kanten zijn er de afgelopen weken verhuisdozen ons huis binnen gesleept. De ruimtes onder, achter en naast de bank staan er vol mee. Onze kinderen kijken er met verbazing naar. ‘Nu hebben we toch wel een keer genoeg dozen?’. Tja, mijn gevoel zegt dat het altijd tegen valt hoeveel spullen er nou eigenlijk in zo’n doos passen.

Hoeveel dozen…?

Maar om mijn gevoel niet alleen te laten bepalen of het al genoeg is, ging ik vandaag eens even googlen op hoeveel verhuisdozen je nou gemiddeld nodig hebt. Wat blijkt? We kunnen nog wel wat dozen gebruiken 😀

Eenpersoonshuishouden: 15 – 20 dozen

Tweepersoonshuishouden: 30 – 40 dozen

Klein gezin: 70 – 80 dozen

Groot gezin (vanaf vierpersoons): 90 dozen en voor elk extra gezinslid 10 dozen erbij

Kortom: voor ons gezin van twee volwassenen en vier kinderen kunnen we dus met 110 verhuisdozen rekenen! Een snelle inschatting zegt mij dat we er nu 30 tot 40 in huis hebben, dus we zitten nog niet eens op de helft…

Verzachtende omstandigheden

Maar er zijn ook verzachtende omstandigheden. Drie jaar geleden heb ik ons hele huis tenslotte onderhanden genomen! In de tussentijd zijn er echt wel weer spullen bij gekomen, maar ik denk toch echt dat wij minder spullen hebben dan een gemiddeld huishouden. Bovendien heb ik nog tijd om alles uit te zoeken voordat het in een doos beland. Al met al schat ik in dat wij het met iets meer dan de helft toe moeten kunnen. Laten we zeggen: 75 dozen. Ik zal ze tellen en over een maand met je delen of het gelukt is 😊

Handige tips

Op mijn vorige blog kwamen al een paar heel handige tips, hartelijk bedankt!

  • Schrijf ook op de zijkanten van de dozen wat erin zit, zodat je dat goed kunt zien als ze zijn opgestapeld
  • Richt je keuken al de dag vóór de verhuizing in; niets zo vervelend om je keuken door iemand anders te laten inrichten. Je bent daarna nog wekenlang van alles kwijt
  • Als je ook na de verhuizing nog aan het klussen bent, laat je dan niet verleiden om je kasten al in te richten. Stof komt namelijk oooooooveral!
  • Tijdens de verhuisdag kan er van alles tegenzitten. Plan alles daarom niet te strak, zodat je ruimte hebt om te anticiperen.

De tips die ik jullie wil geven over het proces tot nu toe:

  • Gebruik je telefoon om notities te maken van alle regeldingen die je te binnen schieten op de meest vreemde momenten. Laat het niet alleen bij gedachten, maar maak het meteen concreet door het op te schrijven. Zo hoef je je hoofd niet te gebruiken om dingen te onthouden en heb je ruimte over om creatief en pro-actief te denken
  • Print de plattegronden van je nieuwe huis uit en geef elke ruimte een cijfer. Zorg ervoor dat de spullen per doos in dezelfde ruimte moeten komen en zet met een stift het cijfer van de bestemmingsruimte op de doos. Hang tijdens de verhuisdag overal plattegronden op met deze cijfers en instrueer je verhuizers dat alle dozen in de juiste ruimtes gezet moeten worden. Is misschien even een beetje lastiger, maar scheelt je enorm veel gedoe achteraf!
  • Vertel je kinderen wat de bedoeling is en help ze om hun spullen alvast uit te zoeken. Alles wat je niet meer gebruikt binnen nu en de verhuizing kan al in een doos.

Een maand voor de verhuizing regelen

Regeldingen die ik nu kan doen (ongeveer een maand voor de verhuizing):

  • Verhuisservice van PostNL aanvragen
  • Opstal- en inboedelverzekering nieuwe huis regelen (ook voor verbouw en verhuizing!)
  • Bank, huisarts, tandarts, apotheek en specialisten inlichten
  • Gas/water/elektra opzeggen en aanvragen voor nieuwe huis

Nog maar een paar dagen en dan krijgen we de sleutel! Zin in!!

Groetjes en tot later

Esther

PS: blijf vooral jouw tips ook delen! Dat kan hieronder in de reacties of op Facebook of Instagram

Meld je aan voor 6 gratis opruimtips

Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief en ontvang 6 handige opruimtips in je mailbox die direct meer tijd, rust en ruimte opleveren!

Yes, gelukt! Check snel je inbox voor de 6 handige opruimtips!