Zin in opruimen

Blus jij ook voortdurend brandjes?

‘Een permanente brandweerman, zo voel ik me. Ik overzie mijn taken niet en ren van de ene brand naar de andere. Zo vermoeiend.’
Aan het woord is een manager die loyaal is en hard werkt. Die zijn medewerkers steunt door dik en dun, geniet van tevreden klanten en het algemeen belang voor ogen heeft. Zijn directeur is super tevreden. Hij ziet alleen één ding over het hoofd…

 

Zichzelf

Hij vergeet dat ook hij maar 24 uur in een dag heeft. Dat hij net als ieder ander ‘nee’ kan zeggen. Hij vergeet dat hij niet alleen de brandweerman is, maar ook de brandweerslang. Dat als hij uitgeput en lek raakt, de inspanning steeds zwaarder wordt en zijn impact steeds minder groot.

Herkenbaar?

Werk jij je ook een slag in de rondte om je to-do lijstjes af te kunnen werken? Dat je van urgente klus naar urgente klus werkt en niet toe komt aan de lange termijn? Werk je teveel uren en heb je dan nog steeds het gevoel dat je tekort schiet? Het is NU tijd voor verandering!

Overzicht

Het grootste cadeau dat je jezelf kunt geven is overzicht over je taken. Overzicht geeft rust. Overzicht is ook confronterend, want je kijkt alle wachtende taken en klussen recht in de ogen. Tegelijkertijd is dat precies wat er nodig is om klussen kleiner te maken dan ze misschien in jouw gedachten al zijn geworden. De onrust van het ‘ongeveer’ weten is groter dan de onrust van een lange, maar complete takenlijst. Schrijf dus alles eens op een lijst.

Tijd

Kijk vervolgens eerlijk naar de tijd die je hebt. Hoeveel uren per week werk je en hoe staat dat in verhouding tot je takenlijst? Misschien blijkt dat je vooral in je hoofd heel druk bent door het gebrek aan overzicht en ligt daar al de oplossing. Of je komt erachter dat je teveel taken op je bordje hebt liggen. Durf dan eens in gesprek te gaan met je leidinggevende en overleg over de prioritering. En realiseer je dat uiteindelijk ook jouw baas slechter af is als je lek gaat!

Systeem

Met de brandweerman ga ik binnenkort om de tafel (een lange, in de buitenlucht ?) om zijn taken op een rijtje en in een werkend systeem te krijgen. Hij zal nieuwe gewoontes moeten aanleren, en dat is niet gemakkelijk. Maar het zal hem overzicht geven en helpen om al zijn projecten ‘aan de gang’ te houden. Zo zal hij stap voor stap van brandweerman groeien naar een betrokken manager die goed voor het bedrijf én voor zichzelf zorgt!

 

Heb jij ook behoefte aan overzicht en een systeem dat werkt en kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Laat me je helpen! Neem contact met me op door het formulier in te vullen, op de Whatsapp-knop te drukken of maak direct een vrijblijvende kennismakingsafspraak!

Groetjes,

Esther

Delen
Gepubliceerd door:
Esther de Boer

Recente artikelen

Kom in beweging met muziek!

Kom in beweging met muziek en maak je in no time je huis schoon. Mét…

9 maanden geleden

Over meten is weten en georganiseerde kastjes

Bakjes zijn er in alle soorten en maten, maar welke heb je nou nodig? Meten…

1 jaar geleden

De Paradox van Opruimen

De paradox van opruimen hoor ik vaak voorbij komen. Je wordt moe van de chaos,…

2 jaar geleden

Mijn top 7 beste organizing producten

Er zijn enorm veel verschillende organizing producten op de markt. Ik gebruik graag producten die…

3 jaar geleden

Doe het niet alleen!

Stap over je schroom heen en schakel hulp in. Ook opruimen gaat beter als je…

4 jaar geleden