Spullen. Iedereen kan erover mee praten. Al is het maar om te zeggen dat hij (meestal een hij!) geen last heeft van spullen, omdat zijn vrouw alles altijd weer netjes opruimt. Het interessante is dat iedereen over het hebben van teveel spullen praat, maar slechts weinigen in actie komen om het probleem structureel aan te pakken. Dat heeft alles te maken met de Paradox van Opruimen.
Businessplan
Dit jaar volg ik de Kingdom Business School, een geweldige school met relevant onderwijs en ongeveer 100 ondernemers die willen leren ondernemen vanuit Gods principes. Naast dat dat mooie connecties oplevert, worden we flink aan het werk gezet om ons businessplan naar een hoger niveau te tillen. Een van de vragen die daarbij aan de orde kwamen was: Wat is de paradox van je bedrijf? De paradox bestaat uit de nood die ik oplos en binnen welk krachtenveld. Dus: welke nood los ik op en waarom blijft die nood zo gemakkelijk bestaan? Welke belemmering is er?
Nood
De nood is een duidelijke: De nood van chaos om je heen, de onrust die dat met zich meebrengt, frustratie als je voortdurend dingen kwijt bent. Wekelijks spreek ik klanten die er bijna niet in durven te geloven dat het echt anders kan dan wat ze tot nu toe hebben ervaren. Ze hebben al van allerlei opruimacties gedaan, waarbij het resultaat echt wel even staat, maar veel te snel weer verzandt in de oude situatie. Herkenbaar?
Als je blijf doen wat je deed, krijg je wat je kreeg
Die nood los ik op. Punt 😊 Als je mij inschakelt zúl je verandering zien. Soms gaat het snel, soms heeft het meer tijd nodig, maar ik ben ervan overtuigd dat iedereen kan leven in een huis dat meewerkt. Een huis dat zo is ingericht en georganiseerd dat het gemakkelijk wordt om op te ruimen en het opgeruimd te houden, dat overzichtelijk is en waar je tot rust kunt komen. Stop met zelf blijven proberen, maar schakel hulp in. Want als je blijft doen wat je deed, krijg je wat je kreeg!
Belemmeringen
Dat brengt mij op het tweede deel van de paradox: welke belemmeringen zijn er om hulp in te schakelen bij opruimen en organiseren?
1. Geld
Voor de meeste mensen is geld een schaars goed. Je hebt er nou eenmaal beperkte hoeveelheid van 😉 Wie gaat jou garanderen dat als je jouw geld steekt in IOrganice, je er voldoende waarde voor terug krijgt? Nou, ik. Ik ben er zó van overtuigd dat jij meer rust en plezier in huis zult beleven als ik mijn werk in jouw huis heb gedaan, dat ik je dat durf te garanderen.
2. Schaamte
Veel mensen schamen zich voor de ontstane situatie. Het is nou eenmaal heel kwetsbaar om je rommel aan iemand te laten zien. Been there, done that. Ik schaamde me als er plotseling bezoek bij ons op de stoep stond. Voordat ik het had aangedurfd om daar hulp bij te vragen… Weet dan dat ik inmiddels al veel heb gezien en elke keer vooral kansen zie! Ik zie mogelijkheden door de chaos heen en word bij voorbaat al blij. Er is altijd een goede reden voor de ontstane situatie en het inschakelen van hulp is de eerste moedige stap naar verandering.
3. Tijd en energie
Opruimen kost tijd en energie. Fair enough. Als jij er tegenaan hikt om rust en overzicht in jouw huis te krijgen doordat dit proces tijd en energie kost, is opruimstyling iets voor jou. Na het doornemen van jouw wensen en het maken van een ontwerp, ga ik voor jou aan de slag. Jij gaat lekker aan je werk of naar de sauna en bij thuiskomst heb ik van jouw kast een feestje gemaakt!
Wanneer je spullen eenmaal goed gecategoriseerd én handig georganiseerd zijn, heeft alles een vaste plek en kost opruimen niet meer zoveel energie. Het denkwerk is namelijk allemaal al gedaan en opruimen is dan enkel nog maar een kwestie van ‘de spullen op de juiste plek leggen’.
4. Controle
‘Wat doe je met overgebleven spullen?’ Het kan best een spannend idee zijn dat er iemand door je spullen gaat terwijl je er zelf niet bij bent. Als ik je kast of keuken ga organiseren, maak ik keuzes en blijven er spullen over. Niet alles krijgt weer een plek. Dat is logisch, want meestal zijn kasten veel te vol geworden waardoor je geen overzicht meer hebt. Deze spullen bewaar ik voor je, zodat jij er later op je gemakje nog eens door heen kunt gaan. Ik gooi dus geen spullen weg (tenzij we daar afspraken over gemaakt hebben)!
Na afloop laat ik je precies zien welke spullen waar nu liggen en vertel ik je waarom ik daarvoor gekozen heb. Zo kun je je spullen met een gerust hart aan mij toevertrouwen.
De paradox van opruimen komt er kortweg hier op neer:
Door de chaos in huis raak je moe en overprikkeld en ben je vaak tijd kwijt met zoeken naar spullen, zodat je geen tijd en energie hebt om op te ruimen…
Doorbreek het!
Als jij je hierin herkent, doorbreek de paradox van opruimen en kom in actie om het probleem structureel aan te pakken! Als je ervoor kiest om gebruik te maken van opruimstyling krijg jij namelijk rust en ruimte in je huis en in je hoofd zónder dat het je tijd en energie kost. IOrganice regelt alles van begin tot eind en ik garandeer je dat het je daarna gaat helpen om je huis opgeruimd te houden.
Zet nu die eerste stap door een kosteloos en vrijblijvend kennismakingsgesprek te plannen! Laat hier je gegevens achter en ik bel je voor het maken van een afspraak.
Spreek je snel!
Groet, Esther
PS: Kijk ook eens naar de mogelijkheid voor het DIY pakket! Het denkwerk doe ik, de uitvoering doe je zelf 🙂
0 Reacties