Het is vandaag weer de derde maandag van januari. Gebombardeerd tot de neerslachtigste dag van het jaar, of wel: Blue Monday. De gezellige decemberdagen liggen ver achter ons, grijze en donkere nattige dagen rijgen zich aaneen. Velen realiseren zich dat er misschien wel wat kleine stappen gezet zijn, maar dat de goede voornemens toch weer niet echt van de grond zijn gekomen.

Goede Voornemens

Vaak verwoorden we onze goede voornemens als hoge doelen. We willen die doelen snel bereiken, het liefst in één nacht: van 31 december op 1 januari. Maar onbewust gebeurt er iets in onze hersenen.
We zijn namelijk van nature geneigd bij het veilige bekende te blijven, zelfs als we wéten dat dit veilige bekende niet goed voor ons is. We weten prima dat meer groente en fruit eten, meer bewegen en ons huis ‘ontspullen’ beter voor ons en voor onze omgeving is. Toch komen we er vaak niet toe om ons gedrag echt te veranderen. Alle veranderingen, zelfs positieve, zijn namelijk eng. Want hoe ziet mijn leven eruit als ik met mijn goede voornemens aan het werk ga? Wat gaat dat kosten, wat ‘mag’ ik dan niet meer? En wat als ik faal?
Allemaal beangstigende vragen. En wat vertellen onze hersenen ons hoe we moeten reageren in enge situaties? Vechten, vluchten of bevriezen… Niet echt helpend als je grote doelen wilt bereiken!

Het goede nieuws op deze Blue Monday is: Er bestaat een manier om die reactie van de hersenen op een heel simpele manier te omzeilen!

Héél kleine stappen

Maak de reactie op angst door de hersenen niet wakker door héél kleine stappen te zetten. Net zoals je een waakhond niet wakker maakt door er met kleine stapjes zachtjes langs te sluipen. Deze manier lijkt misschien traag en heel lang te duren, maar de praktijk wijst uit dat veranderingen veel sneller gaan met kleine, onbeduidend lijkende stappen dan met grote revoluties, omdat angst wordt omzeild! Robert Maurer heeft deze techniek beschreven in een klein boekje: De kunst van Kaizen. Een aanrader als je iets herkent van mislukte goede voornemens 🙂

Marie Kondo

Niet voor niets begon op 1 januari de Netflix serie ‘Tydying Up with Marie Kondo’. Hét perfecte moment om in te springen op goede voornemens om eindelijk het huis eens op te ruimen. Het blijkt een hit! Toch is Marie Kondo met haar KonMarie-methode best rigoureus. Voor mij werkte dat perfect, omdat ik helemaal klaar was voor een rigoureuze verandering. Haar opmerking: ‘Opruimen doe je maar één keer, daarna is het een kwestie van bijhouden’, kan ik daarom helemaal beamen.

Toch merk ik dat deze methode voor veel mensen in te grote stappen gaat en daardoor niet van de grond komt. Hun vecht-, vlucht- of bevriesreactie wordt geactiveerd. Deze mensen wil ik aanraden om de weg van de kleine stappen te bewandelen. Begin bijvoorbeeld bij de plek waar je je nu bevindt. Kijk om je heen en gooi drie dingen weg die kapot zijn, incompleet of leeg. Doe dit een week lang elke dag. Niet meer en niet minder. Wellicht kun je volgende week een volgende heel kleine stap zetten. Laat de stappen zó klein zijn dat je ze zonder enige inspanning kunt doen. Op deze manier kom je in actie zonder dat de ‘waakhond’ het door heeft!

Meer kleine stappen nodig?

Mocht je hiermee aan de slag willen, meld je hier dan vrijblijvend aan voor de gratis online training ‘Ruimte in huis, rust in je hoofd’ waar je direct mee aan de slag kunt. Of vul het contactformulier in, dan bel ik je terug om een vrijblijvend kennismakingsgesprek bij jou thuis af te spreken.

Heel veel succes en tot later!